Actualitat

Josep Maria Roca: “Teníem l’encàrrec de millorar les escoles Vedruna i ho vam fer”

“Moltes hores  de dedicació, escrupolosos en la gestió, respecte profund a les persones” i sempre “buscant el màxim bé de cada centre i la millora de l’escola”. Així ha descrit Josep Maria Roca la manera de fer comuna dels patronats de les escoles Vedruna de l’antiga província de Tarragona. Ho ha fet aquest dissabte a l’església de l’escola Vedruna Sagrat Cor de Tarragona en la presentació del llibre que ha escrit i que en recull la seva història.

Publicat per la Fundació Vedruna Catalunya, el llibre Caminant Junts. Fundacions Vedruna de Tarragona (1989-2017) explica la trajectòria de les catorze fundacions que es van crear a l’antiga província canònica de Tarragona. I també el procés de treball coresponsable entre germanes i laics que va permetre donar continuïtat al carisma educatiu Vedruna en un context de manca de vocacions.

“Es podia fer missió compartida amb confiança i respecte”

El director de l’escola Vedruna Sagrat Cor de Tarragona, Josep Nolla, ha donat la benvinguda a l’escola al centenar d’assistents a l’acte, entre els quals antics patrons de les primeres fundacions, membres de la junta de la primera coordinadora per Catalunya i membres de l’actual Fundació, a més a més de germanes Vedruna, directors generals i docents de diverses escoles de la xarxa. 

Nolla ha reconegut que l’autor, Josep Maria Roca està “impregnat del carisma Vedruna fins al moll de l’os”. I ha apuntat “el rigor, la senzillesa i lleialtat” amb què ha escrit el que considera una “memòria viva, gairebé cinematogràfica d’uns fets històrics cabdals per comprendre la realitat Vedruna avui”.

La presidenta de la Fundació Vedruna Catalunya Educació, la germana Vedruna Montserrat Espinalt, ha agraït a les germanes que van participar d’aquest procés per “tenir la intuïció que es podia fer missió compartida amb els laics amb confiança i respecte, essent tots com som família Vedruna”. I ha refermat l’aposta d’aquesta institució: “Volem continuar contribuint i essent corresponsables de l’educació d’aquest país nostre” com a comunitat educativa Vedruna.

Al llarg de 272 pàgines, l’autor fa memòria des de les primeres fundacions de les escoles del Penedès, el 1990, passant per la creació d’un equip coordinador de Vedruna per tot Catalunya, el 2005, i fins a l’entrada de les escoles a la Fundació Vedruna Catalunya Educació, el setembre de 2017: “Teníem l’encàrrec de millorar les escoles i quan en vam fer entrega a Vedruna Catalunya Educació, totes estaven en molt millors condicions que quan les vam rebre de la Congregació”, ha recordat l’autor aquest dissabte.

Creure en un projecte educatiu pioner i de futur

A la presentació l’han acompanyat la germana Narcisa Fiol, aleshores provincial de la Congregació, i Mar Callau, membre del patronat de l’actual Fundació. Tots tres han compartit records d’aquest procés del qual van ser protagonistes. En un diàleg que ha moderat la responsable de comunicació de la Fundació, Laura Mor, han parlat dels recels, pors i dubtes inicials, de les renúncies particulars que van haver de fer a favor del conjunt, però també de la confiança i l’aposta de donar continuïtat a un projecte educatiu pioner i de futur.

En la conversa la germana Fiol ha apuntat que “qui et creu, et crea”. Així ho va experimentar quan van convertir cada escola en fundació civil amb un patronat que “vetllés per mantenir vivia la seva identitat”. Ha assegurat que va donar molt de fruit i espera que es continuï dient que “l’escola Vedruna, a més a més d’un ensenyament de qualitat, té quelcom de familiaritat, d’humanitat i vivència de valors evangèlics que la fan molt especial, molt pròpia, molt de Joaquima de Vedruna”. 

“Avui les escoles Vedruna són un referent educatiu al nostre país”

Mar Callau, que va ser també patrona de la primera Fundació de l’escola Vedruna de l’Espluga de Francolí, ha destacat l’encert del títol del llibre: “Avui s’ha repetit molt la paraula comunió i ‘Caminant junts’ així ho expressa”. També n’ha parlat l’autor: “Caminant junts, en present, dona una idea d’avançar en comunió amb els altres i també lliga molt amb el pas a Vedruna Catalunya Educació, on seguim caminant igualment”, ha dit Josep Maria Roca.

Com van rebre el el seu moment proposta d’unir-se, sota un mateix paraigües, totes les escoles de Catalunya? En el cas de Mar Callau “va ser com quan et demanen matrimoni, que fa molta il·lusió, però també impressiona”, ha dit amb humor. I ha fet un balanç molt positiu d’aquesta aposta de treballar en xarxa: “Avui les escoles Vedruna són un referent educatiu al nostre país”.

Josep Maria Roca va ser mestre de Vedruna durant 39 anys, 36 dels quals docent a l’escola de Sant Boi, a més de director pedagògic, titular i director general, va ser dotze anys president de la Coordinadora Educativa Vedruna i durant cinc, patró de la Fundació Vedruna Catalunya Educació. 

En el seu parlament ha fet un agraïment especial als membres de la junta de la Coordinadora –Roser Galceran, Rosa Bonet, Àngels Guardiet, Josep Nolla, Francesc Recasens i Manel Salas– i ha dedicat el llibre a les “persones anònimes que, sense fer soroll van treballar de manera totalment altruista pel projecte Vedruna, que van sentir i van fer seu”.

Durant l’acte, Victòria Buscail , alumna de Vedruna Sagrat Cor de Tarragona, ha acompanyat amb la guitarra les fotografies que s’han projectat per recordar aquella etapa. “Som una generació que ha plantat un arbre, l’altre en rebrà l’ombra”, ha deixat escrit l’autor en el llibre.

Primeres instal·lacions fotovoltaiques a les escoles Vedruna

En línia amb l’itinerari educatiu ODS i amb la voluntat de millorar l’eficiència dels centres educatius, la Fundació Vedruna Catalunya Educació ha projectat set instal·lacions fotovoltaiques per a aquest curs escolar. Els panells, amb una potència de 240,61 kWp, s’han distribuït en diversos punts del territori i està previst que estiguin tots en funcionament al tercer trimestre. (més…)

Dissabte 21 de gener, presentació del llibre ‘Caminant Junts. Fundacions Vedruna de Tarragona (1989-2017)’

“Quan contemplem un camí trepitjat, esbrossat, aplanat i recorregut amb agilitat malgrat els entrebancs, ens adonem de tots els valors que JUNTS, germanes i seglars, colze a colze, hem posat en joc”. Ho escriu Narcisa Fiol en el pròleg del llibre Caminant Junts. Fundacions Vedruna de Tarragona (1989-2017) de Josep Maria Roca. Dissabte 21 de gener es presentarà a l’escola Vedruna Sagrat Cor de Tarragona i comptarà amb la participació del mateix autor, la germana Narcisa Fiol i Mar Callau, membre del patronat Fundació Vedruna Catalunya Educació.

L’itinerari ODS respon al perfil de sortida de l’alumne de Vedruna

“Sense què no pot marxar un alumne en acabar els estudis a les nostres escoles?”. Com a resposta a aquesta pregunta, Vedruna ha creat l’itinerari educatiu ODS. Segons explica l’equip ODS, “es tracta que els donem agència, participació democràtica i implicació perquè esdevinguin part de la transformació del món”. (més…)

La formació dels docents ajuda a desmuntar neuromites: ho conclou un estudi científic en què participa Vedruna

127 mestres i professors de les escoles de la xarxa Vedruna han col·laborat en el grup de control d’una recerca liderada pel neurobiòleg Héctor Ruiz

Què són els neuromites? Quins són els més estesos entre els docents de les escoles i per què circulen? La formació pot corregir aquestes concepcions errònies sobre el funcionament del cervell? L’estudi ‘Neuromites a l’entorn educatiu’ confirma les deu idees falses més prevalents a Catalunya entre els docents, i conclou que formar els professionals de l’educació en neurociència en millora la capacitat crítica i els ajuda a destriar, a llarg termini, informacions distorsionades sobre com aprenem. (més…)

Vedruna Vilafranca i Vedruna Sant Sadurní, Premis Premsa Comarcal a la Solidaritat

Els alumnes de Vedruna Vilafranca Jan de Antonio, Mireia Sala i Anna Raventós han guanyat la primera edició dels Premis Premsa Comarcal a la Solidaritat pel reportatge ‘Un ordinador, un futur’, dedicat al projecte Labdoo. Entre els finalistes reconeguts en la mateixa categoria, de 3r i 4t d’ESO, hi ha les alumnes Ana Llácer, Tània Pérez i Elsa Secanell de Vedruna Sant Sadurní d’Anoia pel reportatge ‘El que dones… reps’ sobre la Casa dels avis. (més…)

Vedruna estrena itinerari ODS

El projecte RefugiAr-te, de Vedruna Ripoll, Keta la Indigeta de Vedruna Palamós o la ruta de les cigonyes de Vedruna Bellpuig són algunes de les experiències que les escoles de la xarxa ja han dut a terme alineades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Projectes diversos tots ells, que han permès als alumnes investigar el món, analitzar-lo amb pensament crític i realitzar accions concretes obertes al poble, al barri o a la ciutat amb visió comunitària i impacte transformador. (més…)

Ciència i tecnologia “no poden anar deslligades del treball per la dignitat humana”

“La dimensió científica i tecnològica no poden anar deslligades de la dimensió social ni del treball per la dignitat humana”. Així s’ha expressat la professora Montse Jiménez, responsable pedagògica de Vedruna Prats de la Carrera – Vedruna Palafrugell, en l’acte dedicat a les STEAM i la digitalització celebrat el 27 d’octubre al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Terrassa. (més…)

El col·legi Cardenal Vidal i Barraquer de Cambrils inaugura el nou edifici d’Infantil

Inaugurat oficialment el nou edifici d’infantil del Col·legi Cardenal Vidal i Barraquer de Cambrils. La directora del centre, Pilar Bas, ha fet aquest divendres a la tarda de mestre de cerimònies. L’acte, senzill però emotiu, ha comptat amb les actuacions musicals d’alguns alumnes de Primària i de l’ESO, i amb els parlaments institucionals del director dels Serveis Territorials d’Educació, Joan Manel Audí, l’alcalde de Cambrils, Oliver Klein, i el director del Patronat de la Fundació del Col·legi Cardenal Vidal i Barraquer, Francesc Recasens. Per la seva part Joan Maria Padrell, rector de la parròquia de Santa Maria i membre del Patronat ha fet una oració i ha beneït l’edifici. (més…)

17 de novembre, formació sobre eines de cribratge per detectar trastorns d’aprenentatge

Directors i mestres d’Educació Infantil, psicopedagogs, logopedes, pedagogs, psicòlegs i altres professionals vinculats amb la detecció i reeducació de disfuncions del neurodesenvolupament tenen una cita el proper dijous 17 de novembre. La xarxa d’escoles Vedruna de Catalunya presenten en un curs presencial el projecte testat amb què treballen i apliquen eines de cribratge per a la detecció precoç de trastorns de l’aprenentatge. (més…)

Conveni amb: