“L’atenció plena rebaixa la intensitat dels conflictes a l’aula”

Hi ha un benefici que només el coneix qui ha fet aquesta pràctica. Després de cinc o deu minuts de silenci i respiració conscient, els 45 minuts restants de classe són tota una altra cosa. Així ho han viscut les  escoles Vedruna que han implementat el programa Escola Atenta. És el cas de Vedruna Bellpuig. A la pregunta de “i això per què serveix?”, tenen clara la resposta: “La pràctica de l’atenció plena rebaixa la intensitat dels conflictes a l’aula”. L’experiència els ha mostrat que a mesura que els alumnes saben gestionar millor les emocions, es redueix l’agressivitat i milloren les relacions.

Els promotors d’Escola Atenta de les escoles Vedruna s’han reunit aquest dijous 13 d’abril a Vic amb el lema ‘Educar per a ser’. És la segona trobada que celebren conjuntament, i els ha servit per intercanviar experiències i agrair el camí fet fins ara. Valoren l’acollida d’aquests espais per part dels alumnes, que els han rebut positivament.

El programa brinda diversos recursos pedagògics per a treballar valors com la fortalesa, la bondat o la compassió, però també la creativitat, el lideratge o la dimensió interior. I si es viu en primera persona és més fàcil portar-ho a l’aula. És la raó per la qual els participants han fet dues estones de meditació a l’iniciar i en acabar la trobada.

Tanmateix, els mestres que practiquen l’atenció plena s’adonen del perill de perdre aquest hàbit. S’hi poden trobar, per exemple, amb un canvi d’etapa escolar, o si algú ho considera “una pèrdua de temps” i ho descarta sense arribar-hi a entrar. “Superar la inèrcia requereix voluntat, intenció i esforç”, apunta Anna Rifà, professora de Vedruna Vall Terrassa i creadora d’aquest programa.

Per això es busca implicar mestres i famílies. Aquest curs la formació als claustres ja s’ha realitzat en deu escoles Vedruna: Artés, Balaguer, Bellpuig, Manlleu, Malgrat, Sallent, Sant Sadurní d’Anoia, Tàrrega, Valls i Vilafranca del Penedès. Però també han comentat la necessitat d’arribar a les famílies. A Bellpuig, per exemple, els mestres que han rebut la formació ja l’ofereixen a pares i mares en una sessió mensual.

Silenci i escolta per a un entorn segur

“El procés és lent, cal anar regant gota a gota, fins que veiem que aquesta pràctica ens ajuda a tots”, explica Anna Rifà, que reconeix que en el creixement personal no hi ha receptes màgiques. I constata que l’activitat de silenci i escolta “crea un entorn segur, en què l’alumne se sent escoltat i reconegut” i estableix un vincle entre educador i alumne.

A l’escola Vedruna Manlleu ho han integrat com si fos pluja fina. Hi dediquen entre dos i tres minuts cada dia tornant del pati. Com que els infants hi estan acostumats, aquest temps ja els aporta un benestar. A Malgrat, després de viure aquestes estones de silenci i  meditació guiada, “els alumnes cada vegada tenen més ganes de dir la seva i de compartir”. 

A Artés han implementat una “entrada tranquil·la”, tant a les nou del matí com a les tres de la tarda, en què els alumnes de sisè de Primària acompanyen els d’Infantil per tornar a l’aula amb més calma i serenitat. I a Vedruna Balaguer confien en el “planter”: que siguin els mateixos alumnes de Primària els qui demanin mantenir aquesta pràctica que tant els ajuda quan passin a Secundària. 

El programa Escola Atenta ha iniciat també un procés de validació científica. A partir d’uns patrons contrastats, els docents poden mesurar l’evolució del grup després de la pràctica recurrent d’aquests exercicis, tenint en compte valors com la compassió, l’assetjament escolar o el clima a l’aula. 

Comments are closed.

Conveni amb: