El cardenal Tagle agraeix la feina educativa de Vedruna al Raval

Eduard Riudavets, director de l’Escola Àngels de Barcelona va participar en la trobada d’agents de pastoral amb el cardenal filipí.

Vedruna Europa | El cardenal Luis Antonio Tagle va agrair “la missió educativa” que duu a terme l’Escola Vedruna Àngels al Raval i, en particular, la seva “sensibilitat cap a les necessitats” dels infants i adolescents.

El prefecte de la Congregació per a l’Evangelització dels Pobles va protagonitzar el 5 de març la trobada ‘Acollir i acompanyar en un món canviant’ a l’Auditori Fòrum CCIB de Barcelona. Un esdeveniment organitzat per la delegació de joves de l’Arquebisbat de Barcelona, Càritas Diocesana de Barcelona i l’Escola Cristiana de Catalunya, amb diverses institucions socials i educatives del país, entre les quals la Fundació Vedruna Catalunya Educació.

El cardenal Tagle va respondre vàries preguntes d’agents de pastoral, entre els quals del director de l’escola Vedruna Àngels de Barcelona, Eduard Riudavets, que va assistir-hi acompanyat d’una nombrosa representació de famílies filipines del seu centre. La major part dels 10.000 ciutadans filipins residents a Barcelona es concentren en el barri del Raval. Es tracta d’una presència ben establerta que, en molts casos, pertany a una segona o inclús tercera generació, en la qual àvies i avis solen exercir un important paper sobre l’educació dels seus nets i netes.

Van acompanyar Riudavets dalt de l’escenari de l’auditori el director de la Fundació Vedruna Catalunya Educació, Josep Closa, el responsable de l’Àrea Pedagògica i d’Innovació, Manel Salas, i la responsable de Pastoral, Alba Companys.

Preocupats per l’impacte de la pandèmia en els joves

Riudavets va traslladar la seva preocupació al cardenal Tagle per l’impacte de la pandèmia als joves. “Han estat molt resilients, però arriba un moment en el qual estem veient que estan patint realment; ho estan passant molt malament. Normalment no ens ho diuen, però és palpable”, va dir.

Durant els últims dos anys aquests menors han viscut situacions trencadores, com passa amb la violència domèstica, que es reflecteix en el fort augment dels casos de suïcidi, primera causa de mort a Espanya entre els 15 i 35 anys. Tagle va defensar que davant d’un problema, cal buscar una solució. Però davant d’un dilema, “no hi ha solucions: necessitem inspiració”, va respondre el prefecte. “Aquesta inspiració vindrà del testimoni, d’històries de vida de persones que han tingut dificultats, però han sobreviscut”.

Vedruna Àngels, un lloc on se senten com a casa seva

Perquè l’escola pugui respondre a aquests problemes, no n’hi ha prou amb satisfer objectius acadèmics. A l’escola, va dir Tagle, les noies i nois han de trobar “una llar, una família. Aquí seria on les seves necessitats podrien no desaparèixer, però sí que siguin sanades per persones que es preocupen per ells”.

Perquè això sigui realment efectiu fa falta una bona integració de les famílies. A l’escola catòlica “a vegades ensenyem cap a una direcció, però a casa la família ensenyen cap a una altra direcció. Per això, la cooperació escola-famílies és necessària”, va defensar el cardenal.

Aquest és precisament un tema, aclareix Eduard Riudavets, en el qual insisteix molt el projecte educatiu de l’Escola Vedruna Àngels. “Creiem que l’escola és un referent pels nostres alumnes. És un lloc de pau, d’estabilitat, no només en l’àmbit d’estudis, sinó d’educació. Un lloc de tranquil·litat, on se sentin acollits, el sentin com a casa seva”, afirma. “És molt important tant pels infants i adolescents com per les seves famílies, el fet que hi hagi aquest vincle amb l’escola, com a centre de tranquil·litat, de pau, de poder sentir-se bé”.

Particularment durant el confinament i la pandèmia va quedar en evidència la importància del reforç emocional que proporciona l’escola. “Aquests infants, vivint en pisos tan petits, amb una sola finestra, han viscut a vegades una situació traumàtica”, assegura el director.

Quan van tornar les classes, el curs 2020-2021, es va iniciar una assignatura sobre Educació Emocional a 1r de Secundària, posteriorment ampliada també a 2n d’ESO. “Aquest és un espai on els alumnes poden explicar-se, explicar-nos com se senten”, un fet que el porta a “cercar més eines per buscar com ajudar-los”, explica.

Podeu recuperar la intervenció de Riudevets en aquesta trobada a continuació:

Comments are closed.

Conveni amb: