Professorat Vedruna pren consciència: “Cal treballar i sentir el silenci”

Ja són 12 les escoles de la xarxa Vedruna que han entrat en el programa Escola Atenta. El pròxim 6 de juny estan totes convocades a la Casa Mare, a Vic, per posar en comú com integren les dinàmiques d’atenció plena en el dia a dia a l’aula i, alhora, compartir una jornada d’experiència i autocura. Aquest curs les escoles Vedruna de Cardona i Tordera s’han sumat a les formacions que ja s’han fet amb els claustres d’Artés, Balaguer, Bellpuig, Malgrat, Manlleu, Sant Sadurní, Sallent, Tàrrega, Valls, Vilafranca.

L’escola Vedruna de Tàrrega, per exemple, ha obert aquest mes de setembre l’Espai del silenci. Anna Oliva, mestra de Primària, explica que van identificar la necessitat “de buscar la calma i el silenci a l’escola” a les trobades dels Grups de reflexió pedagògica, que fan com a xarxa Vedruna. Llavors, “la formació d’Escola Atenta va ser un punt d’inflexió”, que els va despertar encara més ganes de posar-ho en pràctica.

Amb els alumnes “fer silenci al principi els costa; però a final de curs tots segueixen la dinàmica”

A Tàrrega disposaven d’un petit oratori, però amb la pandèmia havia quedat en desús. Ara l’han decorat i adequat amb coixins, mantes, catifes i paneres amb diferents objectes i textures. El visiten sempre en petits grups alumnes, mestres i professors, des d’Infantil fins a Batxillerat, i també està obert al personal de l’escola.

En el cas dels alumnes “fer silenci al principi els costa, no s’acaben de concentrar; però a partir del tercer dia veus que cada vegada entren més nens a la dinàmica i ara a final de curs la segueixen tots”, explica la mestra. Oliva recorda que es tracta sempre d’una invitació. “Cada vegada hi ha més consciència entre el professorat de la necessitat de treballar i sentir el silenci”. Per això, de cara al curs vinent voldrien disposar d’una franja horària per instaurar el programa.

“Hem d’aprendre a sortir del pilot automàtic, si no ens segresta la ment, causa de sofriment”

La creadora, impulsora i responsable del programa, la professora Anna M. Rifà, ofereix formació i acompanya les escoles del programa durant tot l’any. “Hem d’aprendre a sortir del pilot automàtic, si no ens segresta la ment, causa de sofriment; hem d’aturar-nos, sentir-nos i saber identificar què necessitem per gaudir d’un major benestar i viure una vida plena i amb sentit”, explica pensant en el professorat. Es tracta d’un procés personal que, segons Rifà, també “condueix a refer vincles entre tots els membres del claustre”. 

Quan els convoca a les formacions d’Escola Atenta, es genera certa expectativa: “D’entrada, amb la llum tènue, les màrfegues i la roba còmoda, tothom està a l’aguait”, explica Roser Sucarrats, directora de Vedruna Cardona. A poc a poc, Rifà aconsegueix crear un clima tranquil i de confiança perquè tothom estigui present en l’aquí i l’ara.

Aquest context permet posar nom a les emocions i “col·locar-les al seu lloc”. En la formació, mestres i professors parlen sobre el segrest de la ment, la frustració, l’estrès i l’ego; però també sobre la comprensió, la bondat, la compassió, l’acceptació i el benestar. A més de la reflexió pausada, en les sessions de formació es treballen hàbits tan importants com la respiració conscient. Una eina poderosa avui en dia, recentment avalada per la neurociència, amb grans beneficis per la salut. Un hàbit que, alhora, porta a escoltar-se a un mateix i reconèixer també les necessitats de companys i alumnes.

“No podem viure la pau i l’amabilitat amb els alumnes si abans no la practiquem amb nosaltres mateixos”

Sucarrats valora molt positivament que el professorat faci aquesta formació, perquè ajuda a la cohesió de grup i els dona recursos per iniciar un canvi de mirada: “No podem viure la pau i l’amabilitat amb els alumnes si abans no la practiquem amb nosaltres mateixos”, reconeix.

Sap que “requereix temps i no és fàcil”, però ho considera una eina imprescindible en un moment en què impera la immediatesa i la velocitat. “No té preu que els alumnes puguin trobar-se a ells mateixos, pensar, respirar tranquil·lament; el que els donarem a l’escola en aquest aspecte no ho trobaran enlloc més”, conclou la directora de Vedruna Cardona.

Actualment, a més del programa Escola Atenta, amb la Fundació Vedruna Catalunya Educació Anna M. Rifà impulsa també el programa d’Acompanyament Emocional +12 i +16 per a adolescents i joves. Rifà és professora a l’escola Vedruna Vall Terrassa, imparteix classes sobre atenció plena i també és tutora en el màster internacional en Mindfulness en Organitzacions Conscients de la Universitat de Barcelona. Enguany ha ofert formació a l’Escola Cristiana sobre ‘Acompanyament emocional al docent des del centre educatiu’, en què hi han participat moltes direccions generals de diferents institucions educatives. “Treballar el lideratge conscient aporta una millor gestió emocional de l’equip directiu, el qual haurà d’estar preparat per acompanyar a la comunitat educativa en el mateix centre”, explica. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Vedruna Cardona (@vedrunacardona)

Comments are closed.

Conveni amb: